DEVAM: 115-116- Namaza
Başlama (İftitah)
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
نَافِعٍ
أَنَّ عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ
عُمَرَ كَانَ
إِذَا
ابْتَدَأَ
الصَّلَاةَ
يَرْفَعُ
يَدَيْهِ
حَذْوَ
مَنْكِبَيْهِ
وَإِذَا
رَفَعَ
رَأْسَهُ
مِنْ
الرُّكُوعِ
رَفَعَهُمَا
دُونَ ذَلِكَ
قَالَ أَبُو
دَاوُد لَمْ
يَذْكُرْ
رَفَعَهُمَا
دُونَ ذَلِكَ
أَحَدٌ
غَيْرُ
مَالِكٍ
فِيمَا
أَعْلَمُ
Nafi'den rivayet
edildiğine göre; Abdullah b. Ömer namaza başladığı zaman ellerini omuzları hizasına
kadar kaldırırdı. Başını rükudan kaldırdığı zaman da onları omuzlarından daha
aşağıya kaldırırdı.
Ebu Davud dedi ki; Benim
bildiğim "Omuzlarından 'daha aşağı kaldırırdı" sözünü Malik'ten başka
hiç bir kimse rivayet etmemiştir.
AÇIKLAMA: Bu hadis bir önceki Cüreyc hadisine ters
düşmektedir.Çünkü İbn Cüreyc'in rivayetinde İbn Ömer'in namaz kılarken ellerini
her kaldırışında göğsü hizasına kadar veya biraz daha yukarı kaldırdığı ifade
edilirken burada iftitah tekbirini alırken ellerini omuzları hizasına kadar
kaldırdığı başını rüku'dan kaldırırken ise daha aşağı kaldırdığı ifade
edilmektedir.
Bilindiği
gibi İmam Malik, Nafi’ Abdullah b. Ömer zinciri ile gelen senede
"Silsiletü'z-Zeheb" (altın silsile-zincir) denilir ki:
"Esahhu'I-Esanid" (Senedlerin en sahihi) diye nitelendirilir.
Bu
bakımdan bu hadis bir önceki hadise tercih edilir. Ancak Allame Zürkani bu iki
hadisin arasını te'lif için şöyle demektedir: Nafi, Cüreyc'in, "İbn Ömer,
ellerini iftitah tekbirinde daha yüksek seviyede mi kaldırırdı?"
şeklindeki sorusuna, meseleyi iyi hatırlayamadığı için "Hayır" diye
olumsuz cevap vermiştir. Halbuki İmam Malik meseleyi kendisine hatırlattığı
için olumlu ve doğru bir cevab vermiştir. Ebu Davud'un "Benim bildiğim
omuzlardan daha aşağı kaldırdı- sözünü Malik'ten başka hiç bir kimse rivayet
etmemiştir" sözüne gelince, Malik'in bu ilavesi hadisin sıhhatine bir zarar
vermez. Çünkü Malik güvenilir ve Hafız bir ravidir. Böyle ravilerin yalnız
başlarına rivayet ettikleri hadisler makbuldür.
Ancak
bu hadislerle amel etme mevzuunda 721 ve 749 no'lu hadislerin şerhine müracaat
edilmelidir.